«۳سال است که ضریب اشغال هتل‌های کشور به زیر ۴۰درصد رسیده است.» این جمله نقل‌قول مستقیم از جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران در گفت‌وگو با همشهری است که چندی پیش به ایلنا اعلام کرده بود سال‌ها طول می‌کشد تا هتل‌های ایران پر شوند.

هتل

همشهری آنلاین - محمد باریکانی: رییس جامعه هتلداران ایران به همشهری گفته است که ضریب اشغال هتل‌های ایران مدت زیادی است به زیر ۴۰درصد رسیده و دلایل آن را هم اعلام کرده است. حمزه‌زاده می‌گوید، نه‌تنها اقامت گردشگران داخلی در هتل‌های ایران کاهش یافته است که گردشگر ورودی هم برای اشغال هتل‌های ایران وجود ندارد. اما چرا هتل‌های ایران خالی از مسافر شده و بیش از نیمی از ظرفیت آنها ۳سال است که خالی مانده و پر نمی‌شود؟

۶۰درصد هتل‌های ایران خالی است

چرا هتل‌های ایران خالی مانده‌اند؟

جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران: بیش از ۳سال است که ضریب اشغال سالانه هتل‌های ایران به زیر ۴۰درصد رسیده است. این موضوع دلایل بسیاری دارد. اما مهم‌ترین دلیل کاهش ضریب اشغال هتل‌های کشور به موضوعاتی همچون وجود تورم بالا در کشور، وضعیت بد اقتصادی مردم تا آنجا که بخشی از آنها سفرهای چادری را به اقامت در هتل ترجیح می‌دهند و بخشی دیگر اصلا سفر را حذف کرده‌اند. ارتباط ضعیف با کشورهای اروپایی و آمریکا که منجر به صفر شدن ورود گردشگران آن کشورها به ایران شده است نیز ازجمله دلایل خالی شدن هتل‌های ایران است. اما افزایش هزینه تمام‌شده در هتل‌ها نیز موجب شده است که ضریب اقامت در سفرها در هتل‌های کشور کاهش یابد. به‌عنوان مثال یک هتلدار خمیر دندان و مسواک و دمپایی یک‌بار مصرف داخل اتاق‌ها را اگر ۱۰۰تومان خریداری می‌کرد الان باید هزارتومان بابت آنها بپردازد. آسیب‌های ناشی از نبود گردشگر خارجی در کشور به صنعت هتلداری هم وارد شده است و ضریب اشغال هتل‌های ایران را سالانه به زیر ۴۰درصد رسانده است. یعنی هتل‌های ایران تا مدت‌های زیاد جای خالی دارند و سال‌ها طول می‌کشد تا هتل‌ها پر شوند. جبران این زیان مستلزم داشتن برنامه مشخص، نظام‌مند و جامع است که به‌دلیل فرابخشی بودن صنعت گردشگری، تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط همچون وزارت امور خارجه، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت کشور، نیروی انتظامی و وزارت اقتصاد بایستی همکاری نزدیک با یکدیگر داشته باشند. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز باید به‌عنوان نهاد متولی از وزیر تا مدیران و کارشناسان به صنعت گردشگری اعتقاد داشته باشند و با استفاده از افراد متخصص این صنعت را از بحران ایجاد شده خارج کنند.

۶۰درصد هتل‌های ایران خالی است

کد خبر 878385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    0 0
    با این کاهش قدرت خرید اکثریت مردم طبیعی است که هتل ها 40 دردصی بشن ؛ رستوران یکی یکی ببندند و.... من خودم شاید تا سال 96 سالیانه چند بار سفر می رفتم اونم هتل های خوب و 5 ستاره ؛ کم کم سفرها کم شد و الان شاید بیش از سه سال است که سفری که نیاز به هتل داشته باشد نرفته ام . الان سفر 4 روز ترکیه با هواپیما 20 میلیون در می اد در مقایسه مشهد یا کیش با هتل 4 یا 5 ستاره نیز همون در می اد ؛ خوب معلومه کسی بخواد این هزینه را بکنه می ره استانبول . در کل خدمات گردشگری در ایران گران تمام می شود